Du är besökare # 4725 på denna sida.
 
Just nu finns 1 besökare online.

Uppdaterad 2016-03-21

  Du är här ::Första sidan ::

Tillbaka till nya hemsidan - klicka

 HÄR !

 

Vill du prenumerera på rundbrevet?
Gå tilbaka till den nya hemsidan via länken ovan.

 

 


Jerusalem den 20 maj 2005

Kära vänner!

För fyra månader sedan satt jag här i Jerusalem och skrev till er.
Då höll jag på att förbereda mig inför min resa till Sverige. Flera av er som
läser dessa rader har jag lärt känna för första gången i samband med mina föreläsningar där i vår, och det är särskilt roligt att få hälsa er välkomna som abonnenter på detta lilla rundbrev. Till er andra vill jag bara säga att jag skäms över det långa dröjsmålet och hoppas bättra mig, så att vi inte tappar kontakten.

Här har mycket hänt alltsedan jag återvände den 29 mars. Då hade just den judiska purimfesten firats – närmare bestämt när vi kristna firade långfredag. I enlighet med föreskriften i Ester 9:22 att man ska ”skicka matgåvor till varandra” hade mina underbara grannar ställt en stor korg med allehanda godsaker i på bordet. De hade dessutom både städat lägenheten och tvättat bilen, ”för en smutsig bil kan locka till sig tjuvar”. Så ni kan nog ana hur välkommen jag kände mig. Den 23 april började den judiska påsken. Även ortodoxa kristna, som ju utgör majoriteten av den kristna här, firade påsk en månad efter oss kristna som följer den västerländska kalendern. Så här väntar både judar och kristna fortfarande på pingst.

När jag själv firade pingst i söndags, fick jag dessutom vara med om en annan stor högtid. Mina grannar har fått tillökning i familjen – en dotterson – som i enlighet med Torans bud skulle omskäras på åttonde dagen och alltså upptas i förbundet med Abraham (se 1 Mosebok 17:9-12). I samband därmed kungjordes också namnet – Jonatan Aron Hesekiel (jfr Lukas 1:59). Det dröjde inte länge efter ingreppet förrän den lille pojken var alldeles lugn och till och med gav oss ett litet leende. Min granne som är morfar till Jonatan var gudfar. Han heter Zion Kohen och är alltså ”präst”, det vill säga han härstammar från översteprästen Aron i rakt nedstigande led.

Fortfarande har prästerna – kohanim – i uppgift att läsa den aronitiska välsignelsen under gudstjänsten i synagogan. Men nu fick jag bevittna något som jag aldrig tidigare varit med om. Zion satt kvar på sin vackert snidade stol, och snart radade gästerna upp sig i en rad som sakta började röra på sig och som hela tiden fylldes på medan vi andra sjöng sånger i väntan på middagen. Jag lade märke till hur han talade personligt med var och en och lade händerna på dem; de små barnen lyfte han upp i sitt knä. Till sist ställde jag mig också i kön, och när jag så småningom kom fram möttes jag av en omfamning följd av en lång välsignelse som inneslöt en önskan om allt möjligt yttre och inre gott i mitt liv, till exempel hälsa och välgång under många år som deras granne. Han glömde inte heller mina närmaste i Sverige i sin välsignelse. Eftersom det var pingstdag för mig, kunde jag inte låta bli att tänka på hur vår kristna förbundshögtid är grundad just i förbundet med Abraham som lille Jonatan just blivit upptagen i. När Petrus predikade på Tempelplatsen här i Jerusalem, sa han bland annat: ”Ni har ärvt det förbund som Gud slöt med era fäder när han sade till Abraham: Genom dina ättlingar skall alla släkten på jorden bli välsignade” (1 Mosebok 12:3; Apostlagärningarna 3:25). Med Abrahamsättlingen Zions välsignande händer på mitt huvud kände jag hur dessa ord på nytt blev levande, hur tid och evighet möttes och livet från olivträdets levande rot blev till en oförglömlig pingstupplevelse.

Går jag sedan tillbaka ytterligare en vecka i tiden och slår mig ned i en av Hebreiska universitetets lärosalar, stiger docenten Jesper Svartvik in för att föreläsa om ”Jesus and Kashrut”, det vill säga om Jesu förhållande till de judiska matföreskrifterna. Salen var snart så full att vi fick söka oss till en större lokal. Inför denna fulltaliga skara av studenter och professorer – de allra flesta judar – analyserade Jesper evangelierna och belyste dem med rabbinska texter på ett sätt som höll åhörarna i andlös spänning tills frågorna bröt loss. Detta var verkligen judisk-kristen dialog såväl på hög akademisk nivå som på ett djupt personligt plan. Jag kunde bara sitta och njuta i fulla drag medan min f.d. elev - numera en internationellt erkänd och aktad forskare - ödmjukt och initierat byggde broar av kunskap och förståelse mellan förbundets folk.

Jesper var här i samband med en kurs på Svenska teologiska institutet över temat ”Abrahams barn”, där 18 studenter från Lund deltog. Det är glädjande att turister, pilgrimer och studenter håller på att återvända. Jag hoppas därför att få träffa allt fler av er framöver - inte bara i Sverige utan också här. Mina föreläsningsresor i Sverige kommer att fortsätta. Vi har räknat med en månad på våren och en på hösten. Vårens vistelse blev dock dubbelt så lång som planerat, bland annat på grund av att jag kallades att tala på Förintelsedagen i Stockholms stora synagoga den 27 januari; mera om detta finns på vår hemsida. Därför kommer mitt besök i september att skjutas upp till februari nästa år. Under hösten hoppas jag bland annat kunna skriva nästa bok i jubileumsfondens skriftserie ”Skrifter om judisk och kristen tro och tradition”.

Apropå den har nu andra upplagan av Jossel Rakovers samtal med Gud kommit ut. Den kan beställas på Arcus förlag, Box 1026, 221 04 Lund; tel. 046-333880; . Priset är 85 kronor. Jubileumsfonden har bidragit till tryckningen och erhållit 1000 exemplar för fortsatt gratisspridning till grupper och enskilda som annars inte skulle lära känna denna märkliga text. Jag vill i det sammanhanget uttrycka vårt mycket stora tack till Josef Lindqvist för allt arbete han lagt ned på att distribuera första upplagan. Det är sannerligen ingen liten möda han lagt ned på att förpacka och skicka ut tusentals böcker och hålla ordning på alla beställningar. Ändå visade han oss bara glädje över att få vara – som han sa – ”Josselspridare”. Tack av hjärtat, Josef!

Under våren har jag periodvis arbetat med den planerade nyutgåvan av ”Uppbrottet”, ett arbete som kommer att fortskrida fram till den 23 juni då jag kommer till Sverige. Då väntar närmast de båda sommarkurserna på Helsjön och i Järpen. Snart är det sista chansen att anmäla sig. Därför vill jag åter påminna er om dessa kurser, då jag hoppas få träffa många av er personligen; se informationen på nästa sida. Efter sommarkurserna kommer jag att delta i Shaloms sommarkonferens, som i år äger rum i Mullsjö den 13-17 juli. För närmare information går det bra att kontakta Shaloms expedition, tel 0911-30131, eller gå in på deras hemsida, www.shalom.se

Man märker ständigt hur frågan om kyrkans förhållande till judendomen skär rakt igenom samfundsgränserna. Det berör ju hela vårt rotsystem och går alltså bortom de gränser mellan kyrkor och samfund som dragits upp under en snart tvåtusenårig kyrkohistoria. En ny påminnelse om detta fick jag när en katolsk pilgrimsgrupp från Denver, Colorado, på besök här i Jerusalem kontaktade mig och berättade att många församlingar där som studiebok använder min kommentar till Andra Mosebok, Bound for Freedom. Sedan jag träffat gruppen blev jag inbjuden till en bibelvecka i Denver 18-22 juli, där man ska studera judisk-kristna relationer i allmänhet och bibeltolkningsfrågor i synnerhet. I samband därmed ska jag också göra ett uppehåll i New York och träffa en grupp överlevande från Förintelsen med svensk anknytning.

Sedan jag skrev mitt förra rundbrev har jag fått en ny e-postadress. Jag förstår att flera har skrivit till den gamla adressen men inte fått något svar. Eftersändningen till den nya adressen har nämligen inte fungerat som den ska. Så var snälla och notera den nya adressen nedan.

Andra har hört av sig eftersom de saknar inbetalningskort. Vi håller på att trycka upp nya. Om ni önskar inbetalningskort, kan ni väl bara skicka mig en rad om det, så kommer de på posten.

Tack för alla gåvor som möjliggör min anställning och fondens fortsatta arbete! Tack för att ni vill vara med i vår vänkrets! Som jag så ofta sagt, innebär ert stöd långt mer än ekonomiska möjligheter att gå vidare. Det betyder fram-för allt att känna sig buren både ovanifrån och av alla er som finns med vid min sida.

Efter en ganska kylig vår har nu värmen äntligen kommit. När detta skrivs, närmar sig kvicksilvret 30 grader. Härifrån hälsar jag nu allra varmast till er var och en och gläder mig åt dagen då vi åter får träffas.

 

Er tillgivne

Göran Larssons jubileumsfond för judisk-kristna relationer:

Adress i Israel: Hatekufa 17/4, 92628 Jerusalem;
tel. 00972-2 648 1979 eller 00972-50 685 0346 (mobil)

Adress i Sverige: Box 96, 519 94 Björketorp; tel. 073-0949504

E-postadress:
Hemsida: www.judiskkristnarelationer.se

Göran Larssons jubileumsfond för judisk-kristna relationer:
Plusgiro 195 85 45-4


  Ladda ner rundbrevet som Adobe PDF-fil - filen är 25 kB stor.
Om du har spärrat s.k. popup-rutor på din dator, måste du tillåta dem temporärt för att kunna ladda ner filen.
  För att kunna öppna filen behöver du Adobe Acrobat Reader, som du kan hämta gratis HÄR om du inte har den på din dator.
     
Snabblänkar: